سفارش تبلیغ
صبا ویژن
1 2 >

محلولهای مغناطیسی نانو

محلول‌های مغناطیسی یکی از شاخه‌های فناوری نانو است که کمتر از دیگر شاخه‌های نانو به آن پرداخته شده‌است، ولی به تازگی کاربردهای جدیدی برای آن یافت شده است.
محلول‌های مغناطیسی (Ferro fluid) از ذرات بسیار ریز کلوییدی ( درحدود100 - 10 نانومتر ( m 9- 10) ) از جنس فلزاتی که خاصیت مغناطیسی دارند(مانند آهن و کبالت) به حالت سوسپانسیون در مایعی ، ساخته میشوند . پخش‌ کردن ذرات در مایع را می توان به کمک یک واکنش شیمیایی انجام ‌داد. ذرات پخش شده در مایع به علت ریز بودن به صورت کلوئیدی هستند ولی پس از گذشت مدت زمان نسبتاً کوتاهی به هم پیوسته و ذرات بزرگتری را تشکیل می‌دهند ، که در ا ین صورت حالت کلوییدی آن از بین رفته ، ذرات در محلول ته ‌نشین شده و خاصیت مغناطیسی خود را از دست می دهند .
هر قدر که ذرات ریزتر باشند ، محلول خاصیت مغناطیسی بهتری از خود نشان می‌دهد. به این علت است که در هنگام تولید ، موادی با نام ” سورفاکتانت ” به محلول اضافه می‌شود که روی دیواره‌های آن را می پوشاند و مانع از به هم پیوستن و بزرگ شدن ذرات می‌شود و ذرات با گذشت زمان خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

سورفکتانت ها :
کلمه سورفکتانت مخلوطی از “Surface active agent “ می باشد . سورفکتانتها معمولا ترکیباتی آلی هستند که دارای گروههای آبدوست که نقش دم و دنباله را دارد و گروههای آبگریز که نقش سر را دارد می باشند بنابراین معمولا به طور ناچیز در آب و حلالهای آلی حل می شوند.
وجود طبیعت دوگانه سبب ویژگیهای خاصی در این مولکول ها می شود به طوریکه می توانند در آب حل شده و در سطح مشترک آب – هوا یا بین دو سطح از دوفاز مختلف تجمع یافته و سبب کاهش کشش سطحی شوند. به طور نمونه در مورد بالاسورفکتانت ها ، از یکی از دو سرشان به کلویید متصل شده و از سر دیگر به محلول نزدیک اند، بنابراین سرهایی که در محلول قرار دارند همنام بوده و سبب دافعه بین کلوییدها می شود . در نتیجه از تجمع و به هم پیوستن آنها ممانعت نموده و محلول خاصیت مغناطیسی خود را حفظ می کند.
سورفکتانتها نقش مهمی در بسیاری از کاربرد ها عملی و محصولات بازی میکند مثلا : شونده ها - امولسیون کننده ها - جوهر سازی - کف سازی و ….سورفکتانتها معمولا بوسیله گروههای باردار تقسیم بندی می شوند . سورفکتانتهای غیریونی در قسمت سر خود بی بار هستند. اگر بار منفی باشد سورفکتانت آنیونی و اگر مثبت بود سورفکتانت کاتیونی داریم .. گاهی قسمت سر دارای هر دو بار منفی و مثبت است که به آن آمفوتریک گوئیم .

یک Ferro fluid معمولی ، از %5 جامد مغناطیسی ، %10 سورفاکتانت و % 85 مایع تشکیل شده است. در عصر حاضر نانو تکنولوژی خدمت بسیاری به بشر کرده‌است . در شیمی ، در فیزیک و . . . همچنین در زمینه‌های پزشکی که با ساخت وسایل گوناگون در زمینه‌ی درمان ، انسانها را یاری کرده‌ است . نظریا تی وجود دارد مبنی بر اینکه به کمک این محلول می ‌توان کپسولهایی ساخت و دا روهایی را که برای بخشی از بدن مضر و برای بخشی دیگر مفید است ، به راحتی به محل مورد نظر برسانیم . با این روش که کپسولهایی از این جنس را پراز داروی مورد نظر کنیم و به وسیله‌ی آهنربا به محل مورد نظر برسانیم و در آنجا آنرا تخلیه کنیم .
در چند ساله‌ی اخیر دانشمندان به این عقیده رسیده‌اند که به کمک وارد کردن ا ین محلول به بدن می‌توان سلولهای سرطانی و یا ویروسها ( مثلا ایدز) را از بدن خارج کرد، به صورتی که ا ین ماده آنتی بادی (Anti body) موجود در خون را ( به وسیله بار مثبت آنها ) جذب کرده و آنتی بادی ها هم ویروسها را جذب میکنند که با خارج کردن Ferro fluid به وسیله آهنربا میتوان ویروسها را خارج کرد. ولی متأسفانه هنوز به مرحله‌ی عملی نرسیده‌است.
به غیر از استفاده‌های پزشکی ذکر شده در بالا استفاده‌های صنعتی هم برای این ماده ذکر شده‌است. مثلا در چیپهای مخصوص برای حرکت دا دن یک سیال مشکلاتی وجود دارد چون موتورهایی در آن اندازه‌ی ریز وجود ندارد و اگر هم وجود دارد بسیار پرهزینه است. اما با اضافه کردن مقداری از ا ین محلول به آن سیال می‌توان با نیروی مغناطیسی آن سیال را به حرکت در آورد. مورد دیگر استفاده از این ماده در بلند گو های پر قدرت است .این محلول خاصیت خود را در دماهای بالا ، مثلا در °C 200 یا در دماهای پایین ، مثلا در °C 50- و یا در برابر امواج هسته ای حفظ می کند .

 منبع:www.nanoclub.ir



اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

کربن ممکن است اهمیت خود را در دنیای نانو از دست بدهد. طبق تازه‌ترین محاسبات محققان چینی، نانولوله‌های ساخته‌شده ‌از عنصر بور می‌توانند تعداد زیادی از همان خواص نانولوله‌های کربنی که در دنیای نانو اهمیت زیادی دارند، را داشته باشند و برای بعضی از کاربردهای الکترونیکی، آنها حتی می‌توانند بهتر از کربن باشند. نانولوله‌های بور نسبت به شش‌ضلعی‌های متصل به‌هم سادة نانولوله‌های کربنی، شکل پیچیده‌تری را خواهند داشت؛ چون شیمی بور اجازه چنین الگوهایی را نداده و چنین ساختارهایی از بور ناپایدار خواهند بود.


نظر()

  

در این مقاله درباره مواد هوشمند نوع اول شرح مختصری می آوریم.

? نانو دانش و فنون مقیاس نانو                                             

در این نوشتار با دو دسته از مواد هوشمند نوع اول آشنا خواهیم شد که آشنایی با آنها دید مناسبی از نحوه عملکرد سایر مواد این گروه به ما خواهد داد.                                               

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


با سلام

امروزه با تلاش دانشمندان و بویژه دبیران علوم پایه در دبیرستانها اهمیت و جایگاه علوم نانو به خوبی تبیین شده است اما به نظر بنده مشکل مهم و اساسی در این زمینه، بیان مفاهیم این فناوری جذاب به صورت انتزاعی و ذهنی است. به گونه ای که متاسفانه بسیاری از همکاران در ارایه نمونه های عملی و کاربردی این فناوری جادوگر دچار ضعف اطلاعاتی می باشند.

در این پست قصد دارم شما را با یک سایت زیبا و علمی که در آن آزمایشات جالبی برای معرفی این دانش ارایه شده آشنا سازم

امید دارم که اگر خدا بخواهد تعدادی از این آزمایشات را با کسب اجازه از سایت فوق ترجمه نمایم. ولی تا آن موقع توجه بازدیدکنندگان محترم را به مطالب این سایت جلب میکنم

(لینک سایت)کلیک فرمایید


نظر()

  

???± ???© ???©???¬ ?©?§?…?„ ?†?±?… ?§?????§?± ?€ ?©???§?? ?‡?§?? ?????…?? ?©?‡ ???€???· ???‚?§?? ?©?±???…?? ?…?????± ?…???¦?€?„
???§???? ???§?„?? ?????…?? ???‡ ?????±?? ?????±:
WWW.CHEMESTAN.COM
?§?±?§???‡ ?????‡ ?§???? ?…?? ???€?§?† ???…?§?…?? ?©???§?? ?‡?§ ?€ ?†?±?… ?§?????§?± ?‡?§?? ???§?„?? ?????…?? ?±?§ ???§???????€?§?‚???§
???…?§?…?? ???†?†?‡ ?±?§ ???© ?????…?? ???§?† ?†???§?? ???§?±??.
?§?†?†?¬?§?†?? ?§?? ???‚?§?? ?©?±???…?? ?†?…?§???†?????? ?±???…?? ?§?±?§???‡ ???©???¬ ???§?„?? ???§?† ?±?§ ???±?§?? ???±?€?‡ ???±???§???? ?©?±???‡ ?§?….

???…?§ ?…?? ???€?§?†???? ???±?§?? ???±???§???? ???†?‡?§ ???‡ ???‚?§?? ?…?†?µ?€?±?? ?…???¦?€?„ ???±?€?? ???±?€?‡ ?…?±?§?¬???‡ ???±?…?§??????.
?§???…???„ ?§?????§?†:
chem.mansoori@gmail.com

?†?…?§???†?????? ???±?€?? ?†?±?… ?§?????§?±?‡?§?? ?§???†???±?†????
???§ ???±???€?? ?…?€???‚???? ???±?§?? ???…?§
???€???§ ???±?®??
اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

موضوع: دو روی سکه در فن آوری نانو

 

چکیده :

 

نانو با توسعه ی روز افزون خود توجه سرمایه گذاران ، پژوهش گران ،  اقتصاددانان و صاحب نظران  را به خود جلب کرده است و با مهارت خاصی بازیگران زیادی را به صحنه رقابت کشیده است .

فن آوری نانو در کنار جلب نظر مردم با خطرات زیست محیطی خود بخشی از دغدغه ها و نگرانی های مردم را به خود اختصاص داده است . از این رو پژوهش گران می کوشند که روش های مدیریت خطرات نانو بر سلامت افراد یکی از برنامه های پژوهشی  در چند سال آینده باشد . اما متاسفانه امروزه شدیدترین انتقادها در این عرصه متوجه کسانی می باشد که علاوه بر جنبه ی مثبت این فن  آوری ، خطرات بعدی آن را نیز در نظر می گیرند اما از این موضوع غافلند که خطر برای انسان فاجعه به بار نمی آورد بلکه مدیریت نکردن  این خطرات خود فاجعه آفرین خواهد بود .

ازاین رو برای پیش گیری از آسیب های جبران ناپذیر لازم است تا در زمینه ی توسعه فن آوری های خطرناک ، پیش بینی های نظارتی لازم صورت گیرد . در تدابیر امنیتی نانو به این نتیجه  می رسند که در مجمع الجزایر نانو ، دیگر سیستم های آموزشی کهنه پاسخگوی آن  نخواهد بود به همین دلیل باید سیستم های آموزشی را به وسعت خود نانو جایگزین کرد . آموزش مجازی ، سیستم آموزشی جدیدی می باشد که در  شرایطی همچون نانو به سر می برد  و برای رشد یافتن به بستر سازی مناسب نیاز دارد . در تدابیر امنیتی اولین اصل آگاهی می باشد که این آگاهی به چه صورت و تحت چه عنوانی ارائه شود . آگاهی به علم مهم است اما آگاهی دادن وجدان کاری در هر حرفه و علمی اصل تمام آگاهی بخشیدن است .

  

 

کلمات کلیدی : خطرات زیست محیطی ، فن آوری نانو ، آگاهی ، محصولات ، LCA

 

 

نویسندگان : فاطمه رضوانی ، جواد صفری

آدرس: کاشان ،‌کیلومتر 6 بلوار قطب راوندی، دانشگاه کاشان، دانشکده‌ی علوم، بخش شیمی

آدرس ایمیل  : rezvani_chemist@yahoo.com ، safari_jav@yahoo.com

 
 

ادامه مقاله در ادامه مطلب

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

ADSL چگونه کار می‌کند؟


زوج‌سیم مسی تلفن شهری از محدوده فرکانسی میان صفر‌ تا ‌‌2 مگاهرتزپشتیبانی می کند که از این میان فقط برای کاربردهای شهری تلفن ثابت(PSTN) از پهنای باند 4 ‌کیلوهرتز پشتیبانی می‌شود. بدین‌معنی که هنگام استفاده از تلفن معمولی حداکثر باند فرکانسی‌4‌کیلو هرتز مورد استفاده قرار گرفته و مابقی باند بلا‌استفاده می‌ماند.
ADSL با‌بکار‌گیری‌تکنولوژیهای‌مدولاسیون‌‌تقسیم فرکانسی و فشرده سازی اطلاعات‌‌‌‌ این امکان را بوجود می‌آورد که سیستم شماره‌گیری تلفن بتواند از پهنای باند ‌‌4 ‌کیلوهرتز خود استفاده کند و مابقی باند فرکانسی آزاد برای اتصال به اینترنت و تبادل اطلاعات میان کاربر و مرکز خدمات‌ ADSL استفاده شود. استفاده از محدوده فرکانس‌‌4‌کیلوهرتزی نمی‌تواند بیشتر از56kbps سرعت در‌اختیار کاربران قرار دهد و بااستفاده از یک پهنای باندی معادل ‌‌2 مگا هرتز میتوان تصور کرده که چه‌مقدار بر سرعت تبادل اطلاعات افزدوه می‌شود (چیزی در حدود ‌‌500‌‌ برابر) و در این حالت است که میتوان به سرعت‌های 8mbps و حتی خیلی بالاتر دست یافت (تکنولوژی های جدیدتر‌ADSL قادر به ارائه سرعت‌هایی بیش از‌‌‌‌20mbps می‌باشند). در عمل ‌ADSL از پهنای باند‌فرکانسی‌ 30KHz تا ‌‌138KHz برای ارسال اطلاعات و باند فرکانسی 138KHz تا ‌‌1.1Mhz برای‌گرفتن اطلاعات استفاده می‌کند.
سازندگان تجهیزات‌‌ADSL معمولا از دو استاندارد تقسیم سیگنال فرکانسی استفاده می‌کنند‌:DTM وCAP،‌استاندارد قدیمی‌ CAP با تقسیم کردن تمام پهنای‌باند به سه بخش مجزا، به مکالمات تلفنی باند صفر تا ‌4 کیلو هرتز را اختصاص می‌دهد و برای ارسال‌داده (Upstream) محدوده ‌‌25 تا ‌‌160کیلوهرتز ودریافت اطلاعات از باند ‌‌240 کیلوهرتز به بالا صورت خواهد گرفت. بنابراین در نهایت این شیوه از سه کانال مجزا استفاده می‌کند. استاندارد DTM با تقسیم‌کردن پهنای‌باند به‌‌247 ‌کانال مجزا و اختصاص کانال‌هایی برای دریافت و ارسال داده‌‌‌ انعطاف‌پذیری بیشتری را در کیفیت سرویس بوجود می‌آورد. ولی درعوض پیاده‌سازی به مراتب پیچیده‌تری دارد.

نشریه عصر شبکه - پانزدهم تیر 1384 شماره 10


 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

ساختن موشک با استفاده از هیدروژن پری اکسید و نقره

برای این کار هیدروژن پری اکسید باید غلیظ شده باشد.(در حدود 90 درصد ) هیدروژن پری اکسید که در دارو خانه ها میفروشند غلظلتش درحدود 3 در صد است.فرمول شیمیایی هیدروژن پری اکسید H2O2 است.وقتی با نقره واکنش برقرار میکند نقره نقش کاتالیزور را بازی میکند.این واکنش اتم اضافه اکسیژن را ازاد کرده اب و گرمای زیادی تولید میکند.گرما اب را به بخار تبدیل کرده که این بخار میتواند با سرعت بالا از نازل موشک خارج کند.
برای ساخت موشک میتوانید از بطری نوشابه های خانواده خالی استفاده کنید به این صورت که در نوشابه را سوراخ کوچکی بکنید(نقش نازل موشک) و مواد را در ان ریخته و در ان را ببندید واکنش انجام شده و بخار با سرعت از سوراخ به بیرون زده و اگر بطری نوشابه را بروی زمین بخوابانید این موشک حرکت خواهد کرد

آیا آرد (آرد گندم) میتواند منفجر شود؟


همه میدانیم که بیشتر گندم سفید از نشاسته درست شده است . و میدانیم که نشاسته از کربوهیدرات ساخته شده است یعنی از به هم پیوستن زنجیره ی مولکولهای شکر . هر کسی که تا بحال مارشمالو (نوعی شیرینی خمیرمانند )را اتش زده باشد میداند که شکر براحتی میسوزد , پس ارد هم میتواند.آرد و خیلی از کربوهیدراتهای دیگر میتواند اتش بگیرند وقتی انها در هوا بحالت گرد و غبار وجود دارد .فقط کافیه در هر متر مکعب 50 گرم یا بیشتر آرد بصورت گرد در هوا وجود داشته باشد و مشتعل شود. ذره های آرد انقدر کوچک هستند که فورا میسوزند. وقتی یک ذره بسوزد بقیه ذره های نزدیکش را هم روشن میکند و انوقت شعله بوجود امده تمام ابر ارد را شعله ور کرده و منفجر میشود. تقریبا هر کربو هیدرات بصورت گرد و غبار وقتی مشتعل شود منفجر خواهد شد .در خیلی از انبارهای آرد به همین صورت با یک جرقه یا یک منبع گرما باعت انفجار و اتش سوزی میشود.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  



طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ