سفارش تبلیغ
صبا ویژن
< 1 2 3 4 >
سلام به همه دانش آموزان عزیز :

 بسیاری از شما تا الان باید بخش ساختار اتم  از کتاب شیمی 2 را به اتمام رسانیده باشید. هر چند خودم هنور در تدریس این بخش نیمه های راه هستم. مجموعه ای از تستهای مربوط به ساختار اتم را در سایت دهکده قرار داده ام. برای دسترسی به این تستها می توانید از طریق پیوندهای روزانه وارد پوشه شیمی 2 شده یا از آدرس زیر وارد شوید.

http://www.esnips.com/web/dehkadeh3


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

آب سنگین، آبی است که هیدروژنهای آن دوتریم(ایزوتوپ سنگین هیدروژن) است. این آب در مقایسه با آب معمولی دیرتر می جوشد و زودتر یخ می زند. و گیلبرت لوییس اولین بار در سال 1932 از آب معمولی تهیه کرد.

- موش کاتالیزگر
پلاستیک در سال 1850 ودر شبی کشف شد که یک گربه موشی را روی میزهای آزمایشگاه دنبال می کرد. به خانه یک شیمیدان آلمانی آدولف اشپیتلر موش زده بود بنابراین او گربه اش را به خانه آورد. گربه به یک شیشه فرم آلدئید –ماده بدست آمده از زغال سنگ-برخورد کرد. کمی از این فرمالدئید را روی پنیر متصل به تله موش پاشید. فردای آن روز اشپیتلر که ریخت وپاش را تمیز می کرد در یافت که پنیر مانند سنگ سخت شده است. او که کنجکاو شده بود،فرم آلدئید را با شیرمخلوط کرد. نتیجه این کار،کازئین بود یعنی نخستین پلاستیک جهان.
منبع:قطار شیمی

- شمع را با آب روشن کنید
شمعی را به دوستانتان نشان دهید . به آن ها بگویید که می خوا هید شمع را روشن کنید ولی متأسفانه کبریت ندارید. مسلما عده ای سعی می کنند که به شما کبریت بدهند، ولی شما قبول نکنید وبه آن ها بگویید راضی به زحمت شما نیستم و خودم شمع را با آب روشن می کنم! مسلما دوستانتان تعجب می کنند و شاید حتی به شما بخندند. ولی توجه نکنید و لیوانی را پر از آب کنید، سپس مقداری از آن را بخورید تا همه متوجه شوند که آب معمولی است. حالا انگشت خود را در آب فرو برده و سپس روی فتیله ی شمع بگیرید تا یک قطره از آب روی آن بچکد، دوستانتان در کمال تعجب مشاهده می کنند که این شمع روشن می شود.
فکر می کنید دلیل آن چیست؟
شما قبلا یک تکه پتاسیم کوچک را در لابلای تارهای فتیله ی شمع قرار داده اید و وقتی یک قطر آب را روی آن می ریزید، واکنش شیمیایی بین پتاسیم و آب باعث اشتعال فتیله می شود.
- انرژی که در اتم ذخیره شده ، بسیار عظیم است . اگر انرژی یک کیلوگرم اورانیوم را بطور کامل آزاد سازند ، تقریبا یک گرم ماده ناپدید خواهد شد و بقیه به بیست و پنج میلیون کیلو وات ساعت ، انرژی تبدیل می شود . اگر بخواهند این مقدار انرژی را از سوزاندان زغال سنگ به دست بیاورند ، باید بیش از دو هزار و پانصد تــــــــــــــن زغال سنگ را بطور کامل بسوزانند.

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

Symmetry in Chemistry

 

MP3 19610kb

PDF 1210kb

ZIP 18021kb

جزوه ای کامل و فوق العاده در مورد تقارن شامل مباحث تقارن،گروه های نقطه ای،جدول های کاراکتر و ... همراه با آموزش صوتی.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

جریان پلاسمای خورشید

پلاسما گازی ست که از یون هایی که آزادانه شناورند تشکیل شده اند. پلاسما جریانات الکتریکی را هدایت می کند (رساناست) و به وسیله ویلیام کروکس در سال 1879 کشف شد. انواع بسیار مختلفی از پلاسما وجود دارد. پلاسما در ستارگان (شامل خورشید) وجود دارد و باد خورشیدی در منظومه شمسی ما از پلاسما ساخته شده.

 

با تشکر از آقای سعید درس خوان برای ارسال این مطلب


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


کربن ممکن است اهمیت خود را در دنیای نانو از دست بدهد. طبق تازه‌ترین محاسبات محققان چینی، نانولوله‌های ساخته‌شده ‌از عنصر بور می‌توانند تعداد زیادی از همان خواص نانولوله‌های کربنی که در دنیای نانو اهمیت زیادی دارند، را داشته باشند و برای بعضی از کاربردهای الکترونیکی، آنها حتی می‌توانند بهتر از کربن باشند. نانولوله‌های بور نسبت به شش‌ضلعی‌های متصل به‌هم سادة نانولوله‌های کربنی، شکل پیچیده‌تری را خواهند داشت؛ چون شیمی بور اجازه چنین الگوهایی را نداده و چنین ساختارهایی از بور ناپایدار خواهند بود.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

اینم یه دودزای دیگه.

هگزاکلراتان  60?

منیزیم (پودر)  20?

نفتالین   20?

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 

چطور آبی را که در حال جوشیدن هست وادار به یخ زدن بکنیم؟

 میدانیم که هرچه فشار کمتر باشد دمای جوش هم کم میشود و برعکس. حال اگر ما عامل فشار را حذف کنیم یعنی آب را در یک خلا بریزیم خواهیم دید که آب شروع به جوشیدن می کند. تا اینجای مطلب بدیهی می باشد. می دانیم که آب در هنگام جوشیدن 537 کالری انرژی می خواهد تا به بخار تبدیل شود. اما این انرژی را از کجا می آورد؟ آب از انرژی درونی خودش استفاده می کند و به جوشیدنش ادامه می دهد و در همین حین دمای آب به علت کاهش انرژی درونی کاهش می یابد تا به آب صفر درجه تبدیل شود و نهایتا یخ بزند. البته فراموش نکنید که این خلا باید تا آخر آزمایش حفظ شود.
برای اثبات اینکه این مطلب اتفاق می افتد کافیست در یک ظرفی که ارتجاعی باشد کمی آب بریزید و ظرف را ببندید و کمی به حجم ظرف اضافه کنید (بدون اینکه هوا داخل ظرف شود) تا یک خلا نسبی ایجاد شود. چند لحظه صبر کنید حال اگر به طور ناگهانی آب داخل ظرف را خالی کنید خواهید دید که آب کمی خنک شده!

محمد اسماعیل حسنی


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

 در این آزمایش طراحی زیباتری را از آزمایش فواره آمونیاکی مشاهده می کنید. در بشر محلول استیک اسید همراه با نوعی شناساگر اسید-باز قرار دارد. از قسمت بالای قیف جداکننده مقداری آب ریخته می شود. با باز کردن و سپس بستن شیر، آب به درون قیف وارد می شود. درون قیف و بالون ها از گاز آمونیاک پر شده است. در اثر حل شدن آمونیاک در آب، فشار گاز آمونیاک کاهش می یابد و فشار اتمسفر سبب فوران آب به درون بالون ها و قیف می شود. گاز آمونیاک طی اجرای آزمایش در آب حل می شود و اسید را خنثی می کند به طوری که در پایان، نخستین بالون دارای خصلت اسیدی بیش تری است و به تدریج تا قیف جداکننده، از خصلت اسیدی کاسته می شود و محلول خصلت بازی پیدا می کند. تغییر تدریجی در خصلت اسیدی و بازی را می توان به زیبایی با تغییر رنگی که در شناساگر ایجاد می شود نمایش داد.

در این آزمایش شاهد نمایشی زیبا و هیجان انگیز از شیمی خواهید بود. چگونگی نصب و ارتباط ظروف شیشه ای در ابتدای فیلم شرح داده شده است. با فشردن حباب لاستیکی پر از آب که به وسیله یک لوله ی شیشه ای کوتاه به بالون مربوط شده است، مقداری آب به درون بالون وارد می شود. چند لحظه بعد شاهد مکش آب از بشر به درون بالون خواهیم بود که فواره ای زیبا را به نمایش می گذارد. در این آزمایش، بالون شیشه ای با گاز آمونیاک پر می شود و حل شدن گاز آمونیاک در آب فشار مکش لازم را ایجاد می کند. با ریختن شناساگر فنول فتالیین در آب درون بشر و تغییر رنگی که در اثر خاصیت بازی آمونیاک حل شده در آب ایجاد می شود، می توان به زیبایی عملکرد شناساگرهای اسید-باز را به نمایش گذاشت.


برای آگاهی بیشتر از جزییات این آزمایش به پایگاه اینترنتی مجله آموزشی انجمن شیمی امریکا مراجعه کنید.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ