سفارش تبلیغ
صبا ویژن

موضوع مطلب : سوخت وساز در زیست شیمی

سوخت و ساز ( متابولیسم ) اصطلاحی است که به تمام واکنشهایی که در موجودات زنده انجام می گیرد اطلاق می شود . واکنشهای سوخت و ساز به دو گروه تقسیم می شوند :

1-      فرایندهای هستند که در آن مواد به مواد کوچکتر شکسته می شوند . طی این فرایندها ترکیبات ساده ای نیز تولید می شوند که از آنها ترکیبات بزرگتر ساخته می شوند .

2-      فرایندهای آنابولیک فرایندهایی هستند که در آنها مولکولهای بزرگ از مولکولهای کوچک سنتز می شوند . این فر ایندها نیاز به انرژی دارند و موادی را تولید می کنند که برای تکثیر و بقای موجود زنده مورد احتیاج اند .

منبع اصلی انرژی برای تمام موجودات زنده نور خورشید است . در عمل  نور سنتز ( فتوسنتز ) ، کلروفیل گیاهان نور خورشید را به عنوان منبع انرژی جذب می کنند و ساخت کربو هیدراتها را از   CO2    و  H2O  فراهم می نمایند . بدین ترتیب انرژی خورشید به صورت انرژی شیمیایی در گیاهان ذخیره می شود . انسان انرژی مورد نیاز برای ادامه زندگی خود را از غذایی به دست می اورد که از گیاهان ( یا از حیواناتی که از گیاهان تغذیه کرده اند ) فراهم کرده است .

از اکسایش گلوکز وسایر موادی که از غذا فراهم می شود مقدار زیادی انرژی ازاد می گردد . اگر یک مول گلوکز به CO2  و H2O  اکسید شود . در حدود kj 2870  انرژی ازاد می گردد . در بدن انسان طی چند مرحله متوالی عمل اکسایش به تدریج و به صورت کنترل شده هدایت می شود . هر مرحله توسط انزیم کاتالیز می شود و به طور نسبی انرژی کمی جذب می نماید .  انزیمها نمی توانند در دمایی بالاتر از دمای بدن عمل نمایند .

قسمتی از انرژی حاصل از اکسایش گلوکز به صورت گرما برای ثابت نگه داشتن دمای بدن از بین می رود . ولی حدود 44% کل انرژی قابل دسترس ذخیره می شود . انرژی در مولکولهای پر انرژی ذخیره می گردد . مهمترین مولکول از این نوع ادنوزین تری فسفات یا ATP است .

 

 

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 نحوه...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ