سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان یکی ازتاسیسات مهم ومحوری معاونت تولید سوخت سازمان انرژی اتمی درزمینی بالغ بر 60 هکتار شامل 60 واحد تولیدی ساختمانهای فرآیندی و غیر فرآیندی تاسیس شده که کلیه تجهیزات آن که حدود 15000 دستگاه است به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.

کلیه امورطراحی ، نصب واجرای بخشهای مختلف کارخانه UCF به دست متخصصان توانمند ایرانی انجام شده است واین توان و استعداد موجب شده است که علیرغم اینکه تنها 70 درصد کار اجرایی سایت انجام شده است، بیش از 40 تن ترکیبات گوناگون اورانیوم در این مرکز تولید شود.

این سایت در مرکزیت چرخه سوخت هسته ای کشور قرار گرفته و پلی میان صنایع بالا دست و پایین دست هسته ای ایران است که با بهره گیری از دانش فنی انحصاری و با تکیه بر توانمندیهای بیش از یکهزار متخصص ایرانی در کلیه مراحل طراحی ، ساخت و اجرا ایجاد شده است.

تبدیل کیک زرد U3O8 به ترکیبات دیگر اورانیوم یعنی UO2 و UF4 وUF6 مهمترین فعالیتی است که در این کارخانه انجام می شود و غنی سازی اورانیوم جزو وظایف کارخانه UCF نیست.

درسال 1377 مقدمات انجام کار بدست جوانان ایرانی فراهم شد و ازسال 79 رسما جمعی از مهندسین جوان و چهره های عالم ایرانی با تکیه به دانش و فناوری داخلی کار را در دست گرفتند واکنون طی چهار سال با انجام هفتاد درصد پروژه توانستند در همه حوزه هایی که در این سایت و مجموعه عظیم هسته ای که باید به حق یکی از افتخارات ملی نام نهاد دست یابند .

مجریان این پروژه سعی کرده اند زبده ترین و مستعدترین فارغ التحصیلان دانشگاهها را جذب کنند و در کنار آنها از تکنیسین های توانمند نیز بهره بگیرند و درراستای سیاستهای سازمان انرژی اتمی ومعاونت تولید سوخت هسته ای گام بردارند .

تولید گاز فلوئورازالکترولیز HF نیز به عنوان یک محصول استراتژیک و یک گاز قوی دراین کارخانه صورت می گیرد. این گازبه عنوان یک ماده اصلی در صنایع شیمیایی کشورکاربرد دارد.

در این ماه ها با توجه به اینکه در خط تولید UF6 تعلیق داشتیم برخی امور اجرایی و ساختمانی انجام شده وبرنامه ریزی به گونه ای بوده است که کلیه واحدهای اجرایی و جنبی کارخانه که تاخیر در راه اندازی داشتند به بهره برداری برسد .

گزارش خبرنگار مهر می افزاید طبق توافق ایران و اروپا قرار بود فعالیت این کارخانه به طور موقت برای مدتی محدود تا به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و اروپا به حالت تعلیق درآید ؛ درطول مدت تعلیق به دلیل اینکه محصول AUC مدت زیادی نمی تواند نگهداری شود با آژانس توافق شده بود فقط تا مرحله تبدیل به UF4 که پایدارتراست ادامه یابد.

کار ساخت کارخانه UCF اصفهان در سال 72-71  برای اجرای یکی ازپروژه ها با انعقاد قراردادی با شرکت چینی آغاز شد . درطول مدت 5 سال چینی ها تنها 10 درصد کار را انجام دادند و بعد تحت فشار قدرتهای بزرگ سیاسی سر باز زدند و گمان نمی کردند این کار با تکیه به دانش و اندیشه مهندسان ایرانی قابل انجام باشد و بعد از قطع یک جانبه قرارداد از سوی چین، مسوولین پروژه با برخی کشورهایی که این دانش را در اختیار داشتند وارد گفتگو و رایزنی شدند اما همه آنها پاسخ منفی دادند.

امروز با استفاده از منابع ارزشمند اورانیوم در کشور؛ کیک زرد را تولید و پس از فرآوری ترکیبات اورانیوم مانند UF6 از آن در اختیار مجموعه دیگر هسته ای کشورقرار می گیرد تا در فرایند غنی سازی با 5/3 تا 5 درصد برای مصارف مختلف دانش هسته ای از قبیل کشاورزی ، پزشکی و تولید انرژی استفاده شود و یا در مراحل نهایی برای غنی سازی پیگیری شود.

مجریان طرح کارخانه UCF اصفهان ، برنامه های آینده مرکز را بهبود و افزایش کیفیت و بالا بردن روشهای تحقیق و توسعه و بکار گیری نتایج این تحقیقات در محصولات تولیدی اعلام کرده و می افزایند که محصولات اتمی مواد ساده ای نیست که یک روز یا یک هفته ای تولید شود بلکه مسیری طولانی دارد که خوشبختانه با توان متخصصان داخلی این مرکز این مسیر طولانی در زمان کوتاهی طی می شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته و همچنین تایید کلیه فاکتورهای ایمنی از سوی مراجع معتبر بین المللی ، در کارخانه UCF اصفهان کلیه ملاحظات زیست محیطی رعایت شده است.

 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 نحوه...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ