سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آلدئیدها و کتونها (بخش عملى 3) مشتق آلدهیدها و کتونها

3) مشتق آلدهیدها و کتونها

مشتقات آلدهیدها و کتونها از تبدیل گروه کربونیل به یک گروه دیگر یا از اکسید کردن گروه آلدهیدی به یک گروه کربوکسیل تهیه میشود.

الف) واکنشهای اکسایش به اسید

1) روش پرمنگنات

محلول اشباعی از پتاسیم پرمنگنات را به یک محلول یا سوسپانسیونی از 1 گرم آلدهید در 10 تا 20 سی سی آب که حاوی چند قطره محلول سود 10% است اضافه کنید و مخلوط را بشدت تکان دهید و از پرمنگنات بقدر کافی اضافه کنید تا رنگ بنفش پایدار بماند. مخلوط را توسط سولفوریک اسید رقیق اسیدی کنید و از محلول سدیم بیسولفیت تا تبدیل پرمنگنات و منگنز دی اکسید به منگنز سولفات اضافه کنید. نشانه تبدیل کامل، از بین رفتن رنگ بنفش محلول است. محلول اسیدی را صاف کرده و با آب و استون تبلور مجدد (نوبلور) نمایید. اگر مشتق جدا نشد آنرا با کلروفرم یا اتر استخراج نمایید.

 

2) روش آب اکسیژنه

در یک ظرف 500 سی سی، 20 سی سی سود 5% و 30 سی سی آب اکسیژنه 3% ریخته و تا حدود 70 درجه آنرا گرم کنید. 1 گرم آلدهید افزوده و خوب بهم بزنید و در دمای 65 درجه بمدت 15 دقیقه نگهدارید. اگر آلدهید حل نشد چند سی سی اتانول افزوده و 10 سی سی دیگر آب اکسیژنه اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر آنرا گرم نگه دارید. محلول باید نسبت به کنگورٍد اسیدی باشد. مشتق اسیدی را صاف کنید. اسید مربوطه را میتوان به مشتق تبدیل کرد.

 

ب) تهیه سمی کاربازون

 

1) برای ترکیبات محلول در آب

1 سی سی ترکیب مجهول و 1 گرم سمی کاربازید هیدروکلراید و یک و نیم گرم سدیم استات را در 10 سی سی آب در یک لوله آزمایش حل کنید. مخلوط را بشدت تکان داده و در آب جوش گرم کنید. سپس سرد کرده و در بشر آب و یخ بگذارید. جدار لوله را با میله شیشه ای خراش دهید و رسوب سمی کاربازید را صاف کرده و توسط آب یا اتانول 25% تبلور مجدد نمایید.

 

2) برای ترکیبات نا محلول در آب

1 سی سی از ترکیب مجهول را در 10 سی سی اتانول حل کنید. کمی آب اضافه کنید تا محلول کدر شود و سپس کدورت را با افزایش کمی اتانول برطرف کنید. سپس یک گرم سمی کاربازید هیدروکلراید و یک و نیم گرم سدیم استات اضافه کرده و مخلوط را بشدت تکان داده و در آب جوش گرم کنید. سپس سرد کرده و در بشر آب و یخ بگذارید. جدار لوله را با میله شیشه ای خراش دهید و رسوب سمی کاربازید را صاف کرده و توسط آب یا اتانول 25% تبلور مجدد نمایید.

 

ج) تهیه 2 و 4 – دی نیترو فنیل هیدرازون

10 سی سی محلول 2و4-دی نیترو فنیل هیدرازین را در یک لوله آزمایش ریخته و تقریبا 1 گرم ترکیب کربونیل دار به آن اضافه کنید. اگر مجهول جامد است آن را در حداقل مقدار اتانول حل کنید. اگر ایجاد رسوب فوری نبود به آرامی آنرا برای 1 دقیقه روی حمام بخار گرم کنید و سپس سرد نمایید. محصول را توسط قیف بوخنر صاف نمایید. برای انجام تبلور مجدد محصول را با 30 سی سی اتانول 95% روی حمام بخار حرارت دهید. اگر بلافاصله حل شد به آن آب اضافه کنید تا کدر شود یا حداکثر 5 سی سی آب اضافه کنید. اگر حل نشد به محلول داغ، اتیل استات اضافه کنید تا حل شود. سپس تبلور انجام داده و صاف کنید.

 

د) تهیه اکسیم

 

نیم گرم هیدروکسیل آمین هیدروکلراید را در 5 سی سی آب و 3 سی سی سود 10% حل و سپس نیم سی سی آلدهید یا کتون مورد آزمایش را به آن اضافه کنید.

چنانچه ترکیب کربونیل دار در آب نامحلول باشد آنقدر اتانول اضافه کنید تا محلول شفاف گردد. سپس مخلوط را بشدت تکان دهید، اگر رسوب تشکیل نشد مخلوط را برای 10 دقیقه روی حمام بخار یا حمام آب جوش گرم نمایید و آنرا در حمام یخ سرد نمایید. در صورتیکه فورا بلورها تشکیل نشود بوسیله یک میله شیشه ای در سطح و زیر مایع را بخراشید. کریستالهای تشکیل شده را جهت خالص نمودن در آب یا اتانول آبی مجددا متبلور نمایید.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 نحوه...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ